FIQH WANITA - SOALAN & JAWAPAN TERPILIH

FIQH WANITA - SOALAN & JAWAPAN TERPILIH
Dakwah Dan Pendidikan Sunnah Online Malaysia Berteraskan Al-Quran Dan Hadith Sahih Melalui Aplikasi Telegram, Laman Web Dan Laman Sosial

12 Disember 2020

Bawa Balik Sesuatu Dari Tempat Mandian

Soalan :
Ustaz, kalau kita pergi ke tempat mandian air terjun, betulkah orang kata jangan bawa balik apa-apa benda dari tempat tu? Contoh batu-batu yang ada di sana. Kalau bawa balik nanti dikuatiri ada makhluk ikut sekali?


Jawapan thtl al-jazani توان حسن:
Itu dinamakan khurafat dan tahyul. Ianya saki baki ajaran animisma, pagan dan musyrikin kerana nenek moyang kita beragama pagan dan hindu.

Tetapi setelah itu Islam datang dan hapuskan semua kepercayaan tersebut.

Asal Usul Perkahwinan : Bab Nafkah Dan Pengurusan Kewangan Keluarga

HURAIAN dari Syeikh thtl al-jazani توان حسن:

Asal Usul Perkahwinan : Bab Nafkah Dan Pengurusan Kewangan Keluarga

Asal zaman purbakala, khususnya di tanah arab, wanita cuma suri rumah.  suami sole bread winner, suami yang mencari rezeki.

Pada masa ini, mak mertua tidak ada yang meminta apa apa. Emak mertua memang akan meminta dari anaknya [suami] sahaja. 

Kalau isteri ada harta, itu memang milik dia. Dia diberi nafkah oleh suami, dan hartanya memang milik dia. Wanita tidak diwajibkan nafkah.

Fiqh asal, lelaki yang memberi nafkah [dinamakan belanja dapur + duit poket]

Di malaysia, wanita sejak dulu kala, adalah wanita kerjaya, ada career. 

Maka fiqh keluarga akan berubah sebab sistem telah berubah. Dahulu, isteri memiliki harta melalui nafkah suami dan ia mencukupi untuk dia sahaja. Sekarang di malaysia, isteri ada pendapatan sendiri.
Cth gaji suami RM 4,000, gaji isteri RM5,000.

Maka ada fiqh yang baru:
1. Apakah suami masih perlu memberi nafkah duit poket untuk isteri.
2. Macam mana kos pengurusan rumah [belanja dapur, bill bil air/eletrik, taska, tadika, yuran sekolah swasta]
3. Kos tetap [ansuran kereta, ansuran perumahan]
4. Pelaburan/investment
5. Caruman bulanan kepada ibubapa.


fiqh baru maksudnya suami isteri kena sit down dan kena bincang bersama.

Maka bila bincang bab sumbangan kepada parents, isunya:
1. Caruman bulan kpd ibubapa, apakah masing masing atau sharing.
2. Apakah isteri perlu beri sumbangan bulanan kepada ibubapa suami
3. Apakah suami kena beri sumbangan kepada ibubapa isteri.

Ini perlu perbincangan sebelum menjalani kehidupan sebagai suami isteri.

Fiqh yang baru disebabkan isteri ada career/kerjaya ini tidak ada dalam mana mana kitab fiqh. Sebab zaman awal Islam di tanah arab, wanita tidak ada kerjaya, wanita masih belum dapat human rights sepenuhnya lagi.

Maka suami isteri di zaman moden yang kena bangunkan fiqh finance atau kewangan mereka sendiri berdasarkan pendapatan kasar isi rumah [total family income] dan expenses atau perbelanjaan yang semakin meningkat di akhir zaman.


SEBAB UTAMA WANITA KERJAYA vs WANITA SURI RUMAH JAUH BEZA.

1. Wanita kerjaya akan menghabiskan masa minima 8 jam di luar rumah. maka suami dan anak anak akan kehilangan hak yang banyak.

2. Isu keletihan, isteri tidak lagi mampu melayan suami OD [on demand] sebab faktor keletihan. Suami akan kehilang hak OD

3. Pendidikan anak anak dari bayi kepada usia mumaiyyiz (tadika), ini juga kehilangan, anak anak tidak dapat hak penjagaan atau hadhanah

4. Bayi juga kehilangan hak penyusuan yang sempurna.

5. Kehilangan mendapat masakan yang baik, diet yang terjaga, 

6. Keadaan rumah tangga dari segi kebersihan, susun atur, urusan pakaian semua akan terjejas.

7. Isteri akan terdedah kepada fitnah, jika beliau seorang yang cantik dan muda.

Ini semua kos melepas yang terpaksa ditanggung oleh suami, maka sebab itu perlu kepada perbincangan untuk mengurus dana keluarga bersama.

7 Disember 2020

Masalah Keutamaan Menantu Perempuan Pada Ibu Atau Ibu Mertua

Soalan :
Assalamualaikum shaikh.. Saya nak tanya, saya dengar ceramah, ustaz ckp antara mak mertua dgn ibu2 saudara yg lain kita kena lebih utamakan ibu2 saudara lg. Apa pendapat ustaz? Sebabnya pernah jugak sy dgr ibu mertua ibarat seperti ibu kandung kita juga. Pohon pencerahan ustaz..


Jawapan Syeikh thtl al-jazani توان حسن:
Sistem camparison ni tidak bagus
mertua vs ibu kandung
mertua vs mak sedara.

Sebab Allah dah set the system, hubungan darah memiliki keutamaan

عن المقدام بن معدي كرب عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: إن الله يوصيكم بأمهاتكم. ثم يوصيكم بأمهاتكم. ثم يوصيكم بآبائكم، ثم بالأقرب فالأقرب.
“Dari Miqdam bin Ma’di Kariba dari Nabi saw beliau bersabda: “sesungguhnya Allah mewasiatkan ibu kalian kepada kalian semua, kemudian ayah kalian kemudian kerabat terdekat.” 
[HR Bukhari]

Emak kandung, ayah kandung, anak anak, kemudian kerabat (atuk, nenek, mak sedara, ayah sedara, anak sedara, sepupu sepapat...)

Ini turutan dalam hubungan kerabat, hubungan darah, rahim

Kemudian sistem suami pula, kerana ia hubungan disebabkan perkahwinan. Jika berlaku perceraian, putusla.

Suami, kemudian mak mertua, ayah mertua, atuk nenek sebelah suami, adik beradik suami, ibu sedara sebelah suami..dll.

Maka tidak boleh lah nak compare family kita VS family suami. Sebab syariat tidak mendetailkan melainkan dipandu oleh FIQH AKHLAK dan URUF atau BUDAYA MELAYU.

Tetapi secara fitrah, naluri, syariat, setiap orang perlu utamakan darah daging (zawil arham, kerabat). Namun, jika ada family suami, dia kena berusaha sebaik mungkin untuk meraikan, membantu jika mereka dalam kesusahan.

Kaum keluarga kita, darah daging kita mendapat keutamaan kerana itulah family kita yang hakiki. Manakala famili suami cuma diikat dengan perkahwinan sahaja. Antara darah dan perkahwinan, hubungan darah lebih genuine.

Tidak Solat, Amalan Tiada Nilai

Soalan :
Asalamualaikum. Betul ke kalau kita tidak solat segala amalan harian kita Allah x pandang? Mohon pencerahan..


Jawapan Syeikh thtl al-jazani توان حسن:

Sahih. Dalil:
وَعَنْ بُرَيْدَةَ – رَضِيَ اللهُ عَنْهُ – ، عَنِ النَّبيِّ – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ، قَالَ :
 (( العَهْدُ الَّذِي بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ الصَّلاَةُ ، فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ )) رَوَاهُ التِّرمِذِيُّ ، وَقَالَ : (( حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيْحٌ )) .
Dari Buraidah ra, Nabi saw bersabda, “Perjanjian yang mengikat antara kita dan mereka adalah salat, maka siapa saja yang meninggalkan salat, sungguh ia telah kafir.” 
[HR. Tirmidzi, no. 2621, hasan sahih]

روى أبو داود (864) ، والترمذي (413) ، والنسائي (465) عن أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : ( إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ صَلَاتُهُ فَإِنْ صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ
 (وصححه الألباني في " صحيح سنن الترمذي )
Abu Hurairah ra berkata, Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya amal yang pertama kali dihisab pada seorang hamba pada hari kiamat adalah salatnya. Maka, jika salatnya baik, sungguh ia telah beruntung dan berhasil. Dan jika salatnya rusak, sungguh ia telah gagal dan rugi." 
[HR Abu Daud, Termidzi, an nasa'iy, disahihkan al Albani.]

4 Disember 2020

Doa Kemurungan

Soalan :
Assalamualaikum ustaz, ada doa kemurungan tak?


Jawapan Syeikh thtl al-jazani توان حسن:
Ada di dalam Hisnul Muslim Aplikasi 

وَعَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا : أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – كَانَ يَقُوْلُ عِنْدَ الكَرْبِ : (( لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ العَظِيمُ الحَليمُ ، لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ رَبُّ العَرْشِ العَظِيْمِ ، لاَ إلهَ إِلاَّ اللهُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ، وَرَبُّ الأَرْضِ، وَرَبُّ العَرْشِ الكَرِيمِ )) مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ .

Dari Ibnu ‘Abbas raa, Rasulullah Saw ketika mengalami kesulitan, beliau mengucapkan:
[Tiada ilah (sesembahan) yang berhak disembah selain Allah yang Maha Agung dan Maha Santun. Tiada ilah(sesembahan) yang berhak disembah selain Allah, Rabb yang menguasai ‘arsy, yang Maha Agung. Tiada ilah(sesembahan) yang berhak disembah selain Allah – (Dia) Rabb yang menguasai langit, (Dia) Rabb yang menguasai bumi, dan (Dia) Rabb yang menguasai ‘arsy, lagi Mahamulia]. 
[HR. Bukhari, no. 6346 dan Muslim, no. 2730] 

Menggunakan Duit Ibu Untuk Membeli Barangan Tanpa Izin

Soalan :
Assalamualaikum syeikhh.. Saya nak tanya, jika mak kita sudah tua umur 70an, mak ada duit dia sendiri. Tetapi  kita sebagai anak-anaknya gunakan sepenuhnya duit mak untuk renovate rumah dan pasang aircond rumah mak tanpa mintak persetujuan mak. Anak-anak hanya fikir untuk beri keselesaan pada mak. Sebabnya buat apa mak menyimpan duit mak dan akhirnya bila meninggal duit tu akan jatuh faraid pada anak-anak pula. Bukankah sesuai duit itu digunakan semasa mak hidup. Pohon pandangan ustaz.


Jawapan Syeikh thtl al-jazani توان حسن :
Ini adalah Fiqh akhlak, fiqh bir wa lidayn (fiqh berbakti kepada kedua ibubapa)

1. Kena respect harta ibu, perlu minta izin dia dulu

2. Ibu sepatutnya meninggalkan pesaka kepada anak anaknya, pesaka itu pula adalah sebahgian dari fiqh Harta dalam Islam

3. Faraid ada hukum Allah yang adil, maka biarlah fiqh ini berjalan dalam kehidupan kita untuk menyelesaikan fiqh pesaka.

4. Kecuali ada isu isu yang kami tidak tahu, seperti ibu yang terlalu kedekut atau ibu hilang upaya untuk memikirkan hartanya.