Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah). * Surah Al-An'am (6:116)
25 November 2016
Hal Berkenaan Harta Anak Yatim
Soalan :
Apakah yang dimaksudkan dengan memakan harta anak yatim? Apakah waris boleh mengambil sebahagian keuntungan dari tanah pusaka yang di usahakan sebagai 'upah penat' atas 'amanah' yang dipikul oleh mereka? Apakah memakan harta anak yatim itu sebahagian daripada harta yang tidak diberikan kepada hak waris/tidak ikut faraid? Boleh berikan hadis/dalil berkenaan hal ini untuk rujukan? Syukran..
Jawapan dari Ustaz Azlizan Nueq:
♻️
وَٱبْتَلُوا۟ ٱلْيَتَٰمَىٰ حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغُوا۟ ٱلنِّكَاحَ فَإِنْ ءَانَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَٱدْفَعُوٓا۟ إِلَيْهِمْ أَمْوَٰلَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَآ إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا۟ ۚ وَمَن كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ ۖ وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِٱلْمَعْرُوفِ ۚ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَٰلَهُمْ فَأَشْهِدُوا۟ عَلَيْهِمْ ۚ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ حَسِيبًا ﴿٦﴾
"Dan ujilah anak-anak yatim itu sampai mereka cukup umur untuk menikah. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka telah cerdas (pandai memelihara harta), maka serahkanlah kepada mereka hartanya. Dan janganlah kamu memakannya (harta anak yatim) melebihi batas kepatutan dan (janganlah kamu) tergesa-gesa (menyerahkannya) sebelum mereka dewasa. Barangsiapa (di antara pemelihara itu) mampu, maka hendaklah dia menahan diri (dari memakan harta anak yatim itu) dan barangsiapa miskin, maka bolehlah dia makan harta itu menurut cara yang patut. Kemudian, apabila kamu menyerahkan harta itu kepada mereka, maka hendaklah kamu adakan saksi-saksi. Dan cukuplah Allah sebagai pengawas."
(Q.S an-Nisa' 4:6)
Inilah dalil boleh penjaga harta itu menggunakan sedikit dr harta yang dijaganya. Harta itu sebaiknya dikembangkan lagi dan hasil dari keuntungan itu bolehlah digunakan. Kerana kalau dikembangkan maka setiap tahun akan berkurang sahaja harta itu kerana kena bayar zakat juga.
Berapa banyak boleh ambil? Allah tidak tetapkan kerana Allah sebut secara 'makruf' sahaja. Yg 'dikenali' sebagai sesuai. Masyarakat lain pun boleh terima jumlah yang dia ambil itu.
Allahu a'lam
Soalan :
Maaf ustaz, mohon penjelasan berkenaan tentang ayat ustaz yang akhir..
"masyarakat lain pun boleh terima jumlah yang dia ambil itu.. "
maaf... saya tidak faham maksud di situ... mohon penerangan..
Jawapan :
♻️
Dalam Qur'an selalu disebut 'yang makruf'. Ini adalah keterbukaan yang Allah letakkan. Allah tidak tetapkan nilai. Allah suruh lihat keadaan setempat dan zaman itu.
Katakanlah ambil seribu ringgit sebagai gaji...pada zaman ini, ini tidaklah besar dan tidak menimbulkan marah orang.
Tapi kalau 50 tahun lalu, ini jumlah yang banyak.
Maka kena nilai sendiri.
Allahua'lam
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan