Bolehkah mendhaifkan hadith sahih asalkan mengikut qaedah yg ditetapkan? Sebagai contoh hadith sahih yang mengatakan ayah dan ibu Nabi masuk neraka.
Jawapan sheikh thtl al-jazani توان حسن:
Hukum mendhaifkan hadith sahih atau kritik hadith ada tiga kaedah:
1. Kritik sanad atau rantaian perawi
2. Kritik matan atau teks atau content hadith
3. Kesarjanaan
Jika ia sahih dari sudut sanad, maka ia hadith sahih, selepas itu ia dikritik pulak matannya atau teksnya.
Jika keduanya sahih, sanad dan matan, maka ia tidak boleh ditolak.
Kesarjanaan ialah siapa yang mengkritik hadith sahih tersebut. Jika dia muhaddith yang diperakui pada zamannya, maka kritikannya adalah valid.
Status hadith, ibubapa Nabi saw di neraka:
باب بَيَانِ أَنَّ مَنْ مَاتَ عَلَى الْكُفْرِ فَهُوَ فِي النَّارِ وَلاَ تَنَالُهُ شَفَاعَةٌ وَلاَ تَنْفَعُهُ قَرَابَةُ الْمُقَرَّبِينَ
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، حَدَّثَنَا عَفَّانُ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ ثَابِتٍ، عَنْ أَنَسٍ، أَنَّ رَجُلاً، قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيْنَ أَبِي قَالَ "فِي النَّارِ" . فَلَمَّا قَفَّى دَعَاهُ فَقَالَ "إِنَّ أَبِي وَأَبَاكَ فِي النَّارِ"
Bab: Menyatakan Orang Yang Mati Di Atas Kekufuran Itu Akan Berada Dalam Neraka, Tidak Akan Mendapat Syafaat Serta Tidak Berguna Hubungan Kerabat Dengan Orang-orang Yang Hampir Dengan Allah
Dari Anas r.a. bahawa ada seorang lelaki berkata: “Wahai Rasulallah, ayahku berada di mana?” Nabi s.a.w. menjawab: “Di dalam neraka.” Apabila lelaki itu berpaling pergi, Baginda s.a.w., memanggilnya lalu bersabda: “Sesungguhnya ayahku dan ayahmu di dalam neraka.”
[Ini dalam Sahih Muslim]
Ia sahih dari sudut sanad dan matan dan tidak boleh ditolak. Cuma cara nak faham, kena baca Syarah Sahih Muslim oleh Imam Nawawi..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan